Masih ramai graduan yang menganggur
walaupun mereka sudah beberapa tahun menamatkan pengajian di institusi
pengajian tinggi (IPT). Kebanyakan mereka bukan tidak mendapat pekerjaan
atau tidak menerima sebarang tawaran tetapi mungkin tugas yang
ditawarkan tidak bersesuaian dengan mereka. Kebanyakan graduan ini masih
mencari pekerjaan yang dirasakan tidak bersesuaian dengan status mereka
sebagai bekas penuntut universiti.
Menurut Mohd Suhaidi B.
Sautar, 25, pelajar tahun tiga Fakulti Pengajian Bahasa Utama, antara
faktor yang menyebabkan pengangguran di kalangan siswazah ialah sikap
siswazah itu sendiri yang terlalu memilih pekerjaan atau sesuatu
pekerjaan yang ditawarkan itu tidak setaraf dengan kelulusan dan bukan
bidang mereka semasa belajar di universiti. Mereka lebih suka tinggal di
rumah tanpa melakukan apa-apa pekerjaan daripada bekerja bukan dalam
bidang mereka.
Mereka lebih sanggup
menganggur daripada bekerja sebagai kerani atau jawatan lain yang
dirasakan kurang setaraf walaupun sebenarnya lebih baik bekerja daripada
menganggur. Pemikiran "lebih baik menganggur selagi tidak jumpa kerja
sesuai" perlu dibuang dari minda setiap graduan kerana ia bukan sahaja
merugikan mereka, malah merugikan sector yang memerlukan tenaga kerja.
Sebenarnya, peluang
pekerjaan yang ditawarkan masih banyak tetapi mereka tidak tahu
mengambil peluang ini. Di samping itu, terdapat beberapa agensi
usahawan yang menawarkan peluang keusahawan bagi mereka yang berminat
memilih keusahawan sebagai kerjaya pilihan. Selain itu, mereka juga
boleh memperolehi pekerjaan dengan pelbagai cara. Contohnya mereka
menceburi bidang pertanian dan mengusahakan kawasan terbiar sehingga
memperolehi hasil dan menjadikan petani yang berjaya. Oleh demikian,
bukan kerja kosong tidak ada tetapi sikap yang terlalu memilih kerja di
kalangan graduan menyebabkan pekerjaan itu tidak dapat diisi.
Menurut Arnida Abu Bakar,
31, pensyarah Fakulti Pengajian Bahasa Utama berkata, "salah satu
masalah penting menyebabkan berlakunya pengangguran siswazah ialah
kelulusan mereka tidak sesuai dengan permintaan dunia pekerjaan."
Majikan akan lebih berhati-hati menggunakan kriteria ini untuk memilih
graduan-graduan yang diperlukan. Graduan yang mempunyai kelulusan yang
tidak boleh dipasarkan akan menghadapi krisis dan terpaksa menganggur
dalam tempoh yang lebih lama. Keperluan pengambilan dan penambahan
tenaga buruh pula akan dihitung dengan lebih teliti dari segi
keberkesanan kos dan produktiviti. Perlumbaan untuk mendapatkan
pekerjaan dijangka akan lebih bersifat persaingan dan ini akan memberi
faedah yang besar kepada majikan untuk memilih kualiti tenaga yang
terbaik yang menguntungkan firma-firma perniagaan mereka.
Pengangguran di kalangan
siswazah akan terus berlaku sekiranya mereka tidak berusaha mencari
alternatif baru membina kerjaya persendirian atau menceburkan diri dalam
kegiatan ekonomi seperti bidang keusahawanan yang boleh membantu
menggerakan ekonomi di samping dapat berperanan memberi peluang
pekerjaan kepada golongan lain. Ruang bagi golongan mahasiswa menceburi
pelbagai bidang pekerjaan persendirian, perniagaan dan keusahawanan
begitu luas. Bidang-bidang yang boleh diceburi ini bagaimanapun
memerlukan inisiatif dan kegigihan.
Menurut Hafsah Mohamed,
23, pelajar tahun tiga Fakulti Pengajian Bahasa Utama, pengangguran di
kalangan siswazah semakin meningkat setiap tahun adalah di antara
isu-isu yang saban hari kali diperkatakan. Antara faktor yang
menyumbangkan terhadap kewujudan dilemma ini adalah kerana mereka tidak
dapat berkomunikasi dalam Bahasa Inggeris dengan baik serta kebanjiran
siswazah-siswazah dari institusi pengajian tinggi awam dan juga swasta
yang begitu banyak sehiggakan nisbah jumpa penganggur dan kerja kosong
tidak sama rata. Selain itu juga, taraf pendidikan/ piawaian peperiksaan
dan kelulusan siswazah-siswazah yang agak rendah, membuatkan mereka
jarang di beri peluang pekerjaan.
Kesemua faktor-faktor ini
berhubungkait antara satu sama lain. Kebanyakan pelajar berjaya mendapat
ijazah masa kini walaupun purata pencapaian tidaklah di tahap yang
memuaskan. Dengan pencapaian tahap rendah, iaitu kemungkinan CGPA 2.4 ke
bawah, agak sukar bagi mereka mendapatkan peluang pekerjaan segera.
Majikan-majikan akan memilih siswazah-siswazah yang cemerlang dan
mepunyai kemahiran serta pengalaman bekerja. Pada masa yang sama,
kebolehan berkomunikasi di dalam Bahasa Inggeris memainkan peranan yang
paling penting di dalam setiap temuduga. Kebanyakan siswazah yang kurang
fasih berbahasa Inggeris akan merasakan kesukaran mendapat tawaran
kerja. Namun begitu, ada juga segelintir siswazah yang mempunyai
pencapaian yang cemerlang tetapi tidak mendapat peluang pekerjaan, ini
kerana mereka tidak mempunyai kemahiran dan pengalaman bekerja serta
tiada keyakinan pada diri semasa temudaga diadakan.
Menurut Mohd Faiz Zharif B.
Shamat, 24, seorang pelajar lepasan Kolej Universiti Islam Selangor di
dalam pengkursusan Diploma Pengajian Islam (Usuluddin), pernah
menganggur selama enam bulan di rumah tanpa melakukan apa-apa pekerjaan
dan tinggal bersama keluarga kerana sikapnya yang malas bekerja dan
ingin rehat di rumah serta tidak bersedia untuk bekerja. Di dalam
tempoh pengangguran itu dia hanya mengharapkan sumber pendapatan
daripada ibubapanya. Selain itu juga, “saya adalah seoarang yang cerewet
memilih pekerjaan, dan mahukan gaji yang tinggi dan memilih penempatan
yang sesuai bagi diri saya tanpa berfikir dengan kelulusan saya semasa
belajar di kolej dahulu,” ujarnya.
Menurutnya lagi selepas enam
bulan menganggur, dia mula merasakan bosan tinggal di rumah dan tidak
mengetahui dunia luar, lalu membuat keputusan mencari kerja dan bertekad
untuk bekerja tidak kira apapun pekerjaan asalkan sumber pendapatan itu
halal serta boleh menyara kehidupanya. Selepas itu dia mendapat kerja
di satu tempat isi minyak Petronas di Batang Kali sebagai atenden pam
dan bekerja sepenuh masa di situ.
Menurut Amzan B. Satiman,
41, Pensyarah Kolej Universiti Islam Selangor berkata, “faktor lain yang
menyebabkan masalah ini berlaku adalah dari segi perindustrian.
Kebanyakan siswazah tidak tahu membawa diri dalam dunia reality, mereka
hanya mementingkan akademik semata-mata. Pembelajaran tidak hanya
tertumpu di dalam kelas sahaja tetapi ianya merangkumi aktiviti luar.
Aktivi-aktiviti ini yang memberikan kita banyak pengalaman, dan mengajar
kita bagaimana cara untuk berhadapan dengan khalayak ramai,
berorganisasi,menyelesaikan masalah serta melakukan tugas denan baik.”
Pihak swasta selalunya lebih
mementingkan pengalaman berbanding dengan akademik, ini kerana kos
untuk mengadakan latihan etensif kepada pekerja baru akan membelanjakan
wang banyak dan memberi sedikit kerugian kepada sesebuah syarikat pada
masa itu. Selain itu juga, siswazah harus bijak dan aktif dalam
berkomunikasi serta cemerlang dalam pelajaran dan korikulum.
Pengangguran siswazah boleh
mendatangkan pelbagai masalah kepada diri pelajar itu sendiri, keluarga,
masyarakat, dan negara. Contohnya apabila seseorang itu tidak mempunyai
pekerjaan atau tidak mempunyai wang untuk keperluan harian, kemungkinan
dia akan memilih jalan yang mudah untuk mendapatkan hasil yang lumayan
dengan melakukan perkerjaan yang menyalahi undang-undang, contohnya
merompak. Pekerjaan seperti ini akan mendatangkan risiko kepada dirinya
sendiri serta kepada orang lain. Semua ini terjadi kerana seseorang itu
berfikiran sempit, terdesak atau tertekan dengan tiadanya pekerjaan.
No comments:
Post a Comment